Zápisy do školek a jak vybrat tu správnou školku pro vaše dítě?

Blíží se zápisy do školek a jak vybrat tu správnou školku pro vaše dítě?

Před půl rokem i my a naši známí v našem okolí či v Intellectusu doma řešili výběr školky. Rozhodla jsem se sepsat otázky, které nás nebo i ostatní rodiče v našem okolí napadli a jaké jsou priority pro výběr školky. Každý rodič může mít jiné očekávání a zároveň každé dítě je individuální, proto vybírejte podle toho, jak to vyhovuje vám a hlavně vašemu dítěti. Že některá školka vyhovuje vašim sousedům, nemusí vyhovovat vám. Berte v potaz, že Vaše dítě tam tráví i celý den a mělo by se tam líbit hlavně jemu. Také byste nechodili do práce, kde se vám nelíbí.

Hodně rodičů řeší vzdálenost školky a zda jsou ochotni dítě vozit a jak daleko. Jestli nejste ochotni dítě vozit a chcete školku za domem, je to jasné a stačí najít na mapě nejbližší školku či jiné zařízení. Pro nás byl důležitý dojezd cca max. 20 minut. Na druhou stranu chápu, že pro někoho může být problém cestovat přes hodinu denně na cestách. Pracujeme z domova, proto cestu do školky bereme jako cestu do práce.

Co od školky očekáváte?

Dejte si v hlavě nebo nejlépe na papír, co od školky očekáváte. My jsme hlavně chtěli, aby dítě bylo šťastné, ve školce byl citlivý přístup, mělo možnost rozvoje svým tempem a rozvíjet jeho talent podle jeho uvážení, rodinná atmosféra, menší počet dětí ve skupině (cca 10 dětí) , větší počet “paní učitelek” na děti (cca. 2 – 3 paní učitelky na skupinku 10 dětí), věkově heterogenní skupina dětí, důraz na zdravou a vyváženou poctivou stravu bez konzervantů, tráví hodně času venku a předávají dětem určité morální hodnoty. Dětem jsou nabízeny aktivity, ale ne nuceny (např. hudba, tanec, tvoření) . Je prostor na volnou hru dítěte. Bonusem pak pro nás byla zvířata ve školce (ovce, slepice, králíci, kočka a pes) a pěstování některé zeleniny a ovoce, které děti jedí v rámci jídelníčku. Před nástupem do této školky by nás ani nenapadlo, že toto budeme brát jako standard (aniž by to byla naše priorita).Nešlo nám o vědomosti, jazyky, kroužky, chození do divadel. Jsme toho názoru, že lze dítěti zajistit jinak nebo když bude dítě chtít, tak se v dnešní době samo naučí. Se synem chodíme do společnosti dostatečně, technické, it vzdělání a tvoření má přímo doma a na jazyky, když ho to chytne, prostě někoho dobrého seženeme nebo dnes lze učit mnohem efektivněji i jinak než ve školském systému (např. cestováním, mnoho možností i online).

Rodiče s dítětem zaměřené na výkon budou určitě vybírat jinak, například podle nabízených kroužků a jazyků. Někteří nemusí být zaměřené na výkon, jen chce dítěti nabídnout něco navíc o čem ví, že není “v jeho silách” přímo ve školce (neplavec chce pro dítě kroužek plavání apod.). Pozor, ale na kvalitu. Kolikrát webová stránka snese hodně, ale realita je jiná.

Otevírací doba školky

Někteří rodiče potřebují mít otevřeno kvůli práci  nebo i kvůli jejich speciální profesi od časných až do večerních hodin. Toto není náš případ, raději se uskromníme, zároveň práci můžeme vykonávat z domova či na cestách a z hlediska vývoje dítěte nám přijde důležité trávit čas s dítětem společně. Zároveň jsme se setkávali s otevírací dobou většiny školek s příchodem max. do 8 hodiny ranní. Některé školky, dětské skupiny trvají na celodenní docházce z důvodu dotací na dítě nebo i celotýdenní docházce. Některé argumentují i zdárným začleněním do kolektivu, což třeba náš syn nemá problém se seznámit a hrát si s novým dítětem po pár minutách, když chce a vzájemně si sednou. Jelikož odmala je syn velký spáč a spí do 8 hodin, někdy i do 9 hodiny, bylo pro nás nemyslitelné ho vozit na 8 hodinu do školky a lámat ho a snažit se mu dělat uměle jiný biorytmus dne. Zároveň i přespávání  odpoledne ve školce necháváme na dítěti, když můžeme nějak přizpůsobit. Nyní chodí 2 dny dopoledne do školky, těší se tam, je to pro něj akorát a když bude chtít být ve školce vícekrát do týdne, budeme zvyšovat podle jeho aktuálních potřeb, ale zároveň chodíme i jinam mezi děti. Ve školce zkoušel i přespávat, chtěl sám od sebe. Prostě spánek a čtení před spaním má rád. Může to být úplně jinak u nespáče a dítě, které nemá rádo čtení. Nebo i v průběhu věku se dítěte potřeby mohou měnit. Je dobré se zeptat, zda je nějaká alternativa, např. děti, které nespí, zda si mohou jít hrát s někým do jiné místnosti. V některých školkách trvají i na striktních omluvenkách, v naší školce stačí říct, že někam jedeme a je to v pořádku. Zároveň se snaží vyjít vstříc i v náhradách, když chceme.

Chce školka, nebo i vy jako rodiče, zapojení rodičů?

Pro některé rodiče je zapojení rodičů do chodu školky stěžejní, ale někteří berou školku jen jako instituci, kde se postarají o dítě a již se nechtějí podílet na chodu. Pro nás je např. důležité zapojení i do chodu (brigády na zahradě, pomoc na aktivitách apod.) , kde vlastně můžete poznat další rodiče a také v neformálním čase si více popovídat s paní učitelkami o dětech nebo co se ve školce děje. Prostě vzájemná spolupráce dítě, rodina, školka a ostatní rodiny. Přijde nám to po všech stránkách pro všechny výhodné a celkově se pěstuje dobré klima. Vlastně školka je pro dítě druhá rodina.

Velká nebo malá školka

Možná si říkáte, že když dáte dítě do větší městské školky, bude mít dítě to nej do života (divadla, jazyky, kroužky apod.). Opak někdy může být pravdou, paní učitelky na velké množství dětí nemají tolik času a kolikrát se tam šíří ponorka. Od některých rodičů slýchávám, že školka na kraji světa, může být snová pro dítě.

Školkovné

Peníze za školku se liší, ale i klasické školky bez školkovného mají nějaký měsíční poplatek . Zároveň počítejte i s placením stravy. Zjistěte si i aktuální slevu na dani, třeba vám většinu školkovného vrátí při vyúčtování daní (ať už si podáváte daně sami nebo vám podávají v zaměstnání – stačí dodat potvrzení o zaplaceném školkovném). Ve velkých městech oproti školkám na perifériích je většinou u soukromých školek školné dražší. Může se vám vyplatit i pár km dojíždět.

Homogenní x heterogenní skupina

Jelikož i nám na kroužkách Intellectus vyhovuje nejlépe věkově i genderově heterogenní skupina dětí, hledali jsme i školku, kde budou děti od 2 do 7 let. Bonus bereme, že školku navštěvují i školáci náctiletí a vedle mají projektovou výuku. Výhody heterogenních skupin dětí se dočtete i v odborných publikacích, sepisovat by to bylo na dlouho.

Temperament dítěte a jak si dítě a paní učitelky sednou?

Máte dítě, které neposedí, je akční a zvídavé? Docela těžké se ptát, protože je riziko, že vaše dítě zaškatulkují a hodí mu diagnózu a ono jen potřebuje ven nebo potřebuje činnosti, která mu vyhovují. Spíše se ptát, co ve školce dělají a odhadnout, zda pro vaše dítě bude vhodné. Také si otipnout paní učitelky, jaký mají temperament – fajn je kombinace třeba starší paní učitelky a mladé paní učitelky. Starší má již větší nadhled a zkušenosti, dbá více na bezpečnost a paní učitelka po škole může být dětem věkově blíže a vyblbne se s nimi. 

Jak jsme vybírali školku my?

Aktuálně v době koronaviru to může být mnohem složitější, ale když se chce, vždy jde udělat nějakou vstřícnost ze strany školky či rodiče. Nebo případně až bude lepší situace se jít do školky podívat.

1.Ze začátku jsme hledali hodně na internetu,ale osvědčilo se nám zeptat lidí v okolí či lidí ve skupinách na FB, které se zabývají vzděláváním či lokální skupiny. Informace na stránkách školky mohou vám říct hodně, ale i toto ověřujte.Na stránky je lehké napsat cokoliv, ale realita může být jiná.

2. Poté jsme do vytipovaných jednotlivých školek volali, zda by se bylo možné přijít podívat nejlépe přímo do školky v provozu. To nejlépe poznáte, jaká je ve školce atmosféra a jaký přístup k dětem zastávají. Je možné, že se vám stane, že vám paní učitelka bude říkat o nemožnosti podívání do školky. Ze strany školek jsou různé důvody – například, že ostatním dětem bude líto, že tam nemají rodiče. Psychicky v pohodě dítě to nerozhodí, když ve školce cítí bezpečí a má jistotu, že rodič se vrátí. A když mu bude smutno, měl by to umět pedagogický pracovník citlivě řešit. Projevovat emoce je naprosto normální. V některých školkách jsou i ochotni zavolat s dítětem rodičům. Jsou také výmluvy, že jim návštěvy rodičů školky nedovoluje hygiena. V této době covidu bych počkala na prohlídku školky až nebudou opatření, ale jinak by nemělo vadit.

3. Naplánovat návštěvu přímo s dítětem, ať pozná školku, paní učitelky a zjistíte, zda si i vzájemně sednou. Každý nemusí sednout každému. Mé dítě nemusí sednou paní učitelce a také dítěti nemusí sednout paní učitelka a není na tom nic špatného. Pozorovat, jak si sednou.

4. Připravit si otázky ohledně školky např.: 

  • Jaký je harmonogram dne?
  • Jaké pedagogické přístupy zastávají?
  • Kam chodí na hřiště? (některé školky nemají vlastní hřiště a některé rodiče v okolí se setkali, že děti chodí na neoplocené hřiště obehnanou rušnou silnici)
  • Jak probíhá adaptace dítěte? (některé dítě se vám ze školky nehne, ale některé potřebuje např. adaptaci po hodině straveného času ve školce – jste tam s ním, pak je půl hodiny samo, pak hodinu a až časem tam zůstane na dále), mohu tam být jako rodič nějakou dobu
  • Jaký je jídelníček, odkud berou jídlo nebo mají vlastní kuchyň, snaží se zařadit do jídelničku bio, sezonní a  lokální potraviny?
  • Jak slaví narozeniny dětí ?(jestli děti nosí sladkosti či mají to nastavené jinak), 
  • Jaká je otevírací doba školky?
  • Jsou ve školce odměny? ( v hodně školkách jedou bonbonky jako odměny a celkově pro dítě škodlivé, koho zajímá a nezná může se probrat různými odbornými studiemi), 
  • Do kdy je možné dítě do školky přivést a kdy jsou časy na vyzvedávání dětí?
  • Lze dát dítě na půl den do školky?
  • Jak je to s omlouváním dítěte, není problém s dítětem jet na výlet v době školky?
  • Mohu se s dítětem rozloučit zamávat mu nebo strávit s dítětem delší dobu v šatně a dát mu třeba pusu nebo s ním jít i na nějakou dobu přímo do školky, když je potřeba, chce vám něco ukázat nebo potřebuje vaši přítomnost. 
  • Jak řeší konflikty dětí? 
  • Jak dlouho tráví děti čas venku? Chodí ven v zimě i v létě?
  • Napadnou vás určitě další vlastní otázky, které jsou pro vás důležité

Když nebudou mít ve škole trpělivost na vaše otázky i na tu nejabsurdnější, většinou nebudou mít trpělivost ani na vaše zvídavé dítě.

5.  Nechat si ukázat zázemí celé školky. Otevřené školky nemají problém pustit ani do kuchyně či na záchod.

6. Projít více školek a nechat projít hlavou více dní a pak se až rozhodnout.

Jaké možnosti pro děti jsou u nás v ČR a pod jakým názvy hledat například na internetu:

  • Klasické školky pod MŠMT
  • Lesní školky
  • Jiné dětské skupiny
  • Firemní školky

Doufám, že vám v rozhodování postřehy a zkušenosti pomohou a vyberete tu správnou školku pro vaše dítě, kde se bude cítit dobře. Děkuji za ilustrační fotky dětské skupině Jiřička a ukázku, že atmosféra ve školce může být rodinná a děti mohou pobývat v reálném „nesterilním prostředí“. 

 

Za tým Intellectus Andrea Baráthová